tisdag 2 oktober 2007

Tisdag morgon 2 oktober

Morgon i Barcelona. Jag sätter mig på Micke’s precis utanför mitt pensionat och det ligger som sagt precis mitt på La Rambla. Här blir jag inte riktigt klok på vem som är turist och vem som är på väg till jobbet. De enda jag kan peka ut med säkerhet är barn och ungdomar som skall till skolan. Små barn med ryggsäckar som håller sina föräldrar i handen släpandes fötterna efter sig.

Ungdomarna känner man igen på mapparna de bär på. Jag la märke till det när jag besökte universitetet förra veckan. Färgglada mappar i storleken mellan A3 –A4. Inga väskor här inte.

När jag vandrar genom gatorna ser jag butiksägare som förbereder sig för dagens kommers. Det fejas utanför butikerna vilket innebär att man först sopar och sedan skurar sin lilla ruta utanför affären.

I den här staden slänger man allt direkt på gatan. Papperskorgar och askkoppar är ett glömt fenomen tydligen, men det ger många människor chansen att förtjäna sitt levebröd. Många män och kvinnor i alla åldrar arbetar för rehållningsbolaget BCNeta. Utrustningen består av en sopkvast och en stor kasse i hårdplast. Allt skräp sopas ihop och sopas in i kassen sen får de bära detta hela dagen. Puh!

Nu skall jag ge mig av och göra en dag i Barcelona.

Älskade barn, nu saknar jag er vansinnigt mycket

Och ni andra

Be careful out there

Inga kommentarer: